본문 바로가기
카테고리 없음

Korean Speaking Pattern 3. -고 싶다, -려고 하다, -기로 하다 Grammar Meaning

by Prof. Crystal Kim 2024. 6. 8.
반응형

7.-고 싶다: to express one's wish or hope (want to)

Form : Verb stem + 고 싶다 (싶어요, 싶었어요)

 

A: 왜 한국어를 배워요?

Why do you learn Korean?

 

B: 한국에 여행 가고 싶어요.

I want to travel to Korea.

 

A: 언제 한국에 갈 거예요?

When are you going to Korea?

 

B: 아직 모르겠어요. 한국은 너무 멀고 비싸요.

I don't know yet. Korea is too far and expensive.

 

A: 언젠가 한국에 가면 뭐 하고 싶어요?

What do you want to do when you go to Korea someday?

 

B: 시장에 가서 한국 음식을 먹고 싶어요.

I want to go to the market and eat Korean food.

 

그리고 한복을 입고 경복궁에 가고 싶어요.

And I want to go to Gyeongbokgung Palace wearing Hanbok.

 

A: 재밌을 것 같아요! 한국에 오면 제가 맛있는 음식을 사 줄게요!

I think it would be fun! When you come to Korea, I will buy you delicious food!

 

B: 좋아요! 빨리 가고 싶어요!

Great! I can't wait to go!

 

8.-려고 하다: to express a plan or intention (will)

Form : Verb stem + (으)려고 하다 (해요, 했어요)

Possibility : -고 싶다 < -려고 하다

 

A: 저는 다음 주에 한국에 가려고 해요.

I'm planning to go to Korea next week.

 

B: 진짜요? 한국에서 뭐 할 거예요?

Really? What are you going to do in Korea?

 

A: 친구를 만나려고 해요.

I'm going to meet a friend.

 

B: 한국에 친구가 있어요? 어떻게 알게 됐어요?

Do you have a friend in Korea? How did you get to know each other?

 

A: 온라인으로 알게 됐어요. 그 친구와 같이 부산에 가려고 해요.

I found out online. I'm going to Busan with that friend.

 

B: 수정 씨, 어디에 가요?

Su-Jeong, where are you going?

 

A: 헬스장에 가요. 운동하려고 해요.

I go to the gym. I'm going to work out.

 

B: 수정 씨는 헬스장에 자주 가네요!

Su-Jeong, you go to the gym often!

 

A: 건강하게 살고 싶어요. 그래서 매일 헬스장에 가려고 해요.

I want to live healthy. So I try to(have a intention) go to the gym every day.

 

9.-기로 하다: to indicate that one decides to do an action

 

Form : Verb stem + 기로 하다 (해요, 했어요)

 

A: 이번 주말에 시간이 있어요?

Are you free this weekend?

 

친구랑 박물관에 가기로 했는데 같이 갈래요?

I decided to go to the museum with my friend. Do you want to go together?

 

B: 미안해요. 여자친구를 만나기로 했어요.

I'm sorry. I decided to meet my girlfriend.

 

A: 알겠어요. 다음에 봐요!

Okay. See you next time!

 

B: 저녁에 뭐 하기로 했어요? 약속이 없으면 맥주 한 잔 하러 갈까요?

What did you decide to do for dinner? If you don’t have plans, shall we go out for a beer?

 

A: 좋아요. 날씨도 좋은데 한강에서 치킨을 먹을까요?

Good. The weather is nice. Shall we eat chicken at the Han River?

 

B: 네! 버스를 탈까요? 아니면 지하철을 탈까요?

Yes! Shall we take the bus? Or shall I take the subway?

 

A: 퇴근 시간이라 버스는 막힐 것 같아요. 지하철을 타기로 해요.

It's rush hour, so I think the bus will be stuck. Let's decide to take the subway.

 

B: 그러네요. 그럼 지하철역에 가요!

I see. Then let's go to the subway station!

 

 

반응형