본문 바로가기
카테고리 없음

Living as a Korean teacher is difficult? Why I quit my job

by Prof. Crystal Kim 2024. 8. 15.
반응형

 

안녕하세요. 여러분!

Hello, everyone!

 

오늘은 여러분께 요즘 제 솔직한 이야기를 하려고 해요.

Today, I'm going to tell you my honest story of these days.

 

먼저, 저는 곧 퇴사해요. 

First, I'm going to quit my job soon.

 

퇴사는 회사를 그만 두는 거예요.

Resigning means quitting a company.

 

저는 더 이상  회사에서 일하지 않아요.

I'm no longer working at the company.

 

사실 한국어 선생님들 중에 투잡, 쓰리잡을 하는 분들이 정말 많아요.

In fact, there are many Korean teachers who work two or three jobs.

 

솔직히 한국어 선생님은 급여는 좋지 않아요.

Honestly, Korean teachers don't get paid well.

 

물론 일하는 곳마다 다르겠지만 보통 일반 회사원보다 급여가 적어요.

Of course, it varies depending on where you work, but they usually get paid less than regular office workers.

 

그래서 저는 회사를 다니면서 출근하기 전과 퇴근한 후에, 그리고 주말에 수업을 했어요.

So, while I worked, I gave a class before and after work, and on weekends.

 

저는 가르치는 일을 정말 좋아해서 수업이 재밌고 뿌듯했지만,

I really liked teaching, so the classes were fun and proud,

 

이렇게 하루에 11시간~12시간씩 일하니까, 

but since I was working 11 to 12 hours a day like this,

 

저를 위한 시간이 없더라고요.

I didn't have time for myself.

 

취미 활동을 하거나 친구를 만들거나

Doing hobbies or making friends,

 

집에서 영화를 보거나, 그럴 시간이 정말 없었어요.

watching movies at home, I didn't really have time like that.

 

그리고 수업을 할 때는 정말 재밌고 뿌듯한데,

And it's really fun and proud when I'm in class,

 

회사에서 퇴근하고 집에 오면 진짜 너무 피곤하고 에너지가 없었어요.

When I came home from work, I was so tired and had no energy.

 

그리고 제가 외국에 사니까 여기 가족이나 친한 친구들이 없어서 외로움도 많이 느꼈어요.

And since I live abroad, I don't have family or close friends here, so I felt lonely a lot.

 

그렇게 3년 정도 지내니까 건강이 안 좋아지더라고요. 

After living like that for about 3 years, my health got worse.

 

그래서 최근에 아파서 병원에 갔는데,

So I recently went to the hospital because I was sick,

 

스트레스 때문에 공황장애가 생겼다고 했어요.

They said I had panic disorder due to stress.

 

그래서 처음에는 “그렇게 스트레스를 많이 받지 않는데? 괜찮은데” 라고 생각했는데,

So at first I thought, “I’m not that stressed out? I’m okay.”

 

몸이 점점 안 좋아졌어요. 

But my body started getting worse.

 

그래서 좀 쉬는 시간을 가져야겠다고 생각했어요. 

So I thought I should take some time off.

 

회사와 한국어를 가르치는 일, 둘 중에 하나는 포기를 해야된다고 생각했어요.

I thought I had to give up one of the two, working at a company or teaching Korean.

 

회사를 다니는 건 제가 해야하는 일이고, 

Working at a company is something I have to do,

 

한국어를 가르치는 건 제가 하고 싶은 일이었어요.

and teaching Korean is something I wanted to do.

 

근데 좋아하고, 하고 싶은 일만 하면서 살 수 없잖아요.

But I can't live doing only things I like and want to do.

 

솔직히 회사에서 버는 돈이 한국어 선생님을 하는 일보다 더 급여가 높아요.

Honestly, the money I earn at a company is more than what I get as a Korean teacher.

 

특히 한국의 물가가 비싸서 한국어를 가르치는 일만 하면 솔직히 좀 살기 어려워요. 

Especially since the cost of living in Korea is so high, it's honestly a bit hard to make a living just teaching Korean.

 

물론 수업을 하루 종일 정말 많이 하면 일반 회사원만큼 돈을 벌 수 있지만,

Of course, if I teach a lot all day, I can make as much money as a regular office worker,

 

그렇게 되면 제가 수업을 준비할 시간도 없고,

but then I wouldn't have time to prepare for the class,

 

학생들 한 명, 한 명한테 집중할 수 있는 에너지도 없을 것 같았어요.

and I didn't think I'd have the energy to focus on each and every student.

 

그리고 가장 중요한 건, 그렇게 일을 하면, 제가 가르치는 일을 더 이상 좋아할 수 없을 것 같았어요.

And most importantly, I felt like if I did that, I wouldn't be able to enjoy teaching anymore.

 

그래서 수업 시간 외에도 더 많은 학생들한테 도움을 주고, 

So, to help more students outside of class hours,

 

저도 가르치는 일을 계속 하기 위해서 팟캐스트를 시작했어요.

and to continue my teaching job, I started a podcast.

 

사실 아직도 많이 불안해요. 

Actually, I'm still very anxious.

 

제가 6년 동안 쌓아온 커리어를 포기하고

I gave up the career I had built for 6 years,

 

“한국어 선생님으로 일하는 게 맞을까?” 라는 고민을 계속 했어요.

and kept worrying about “whether it was right for me to work as a Korean teacher.”

 

특히 제가 이제 서른 살이라서 나이를 계속 신경쓰게 되더라고요.

I was especially concerned about my age because now I’m 30 years old.

 

그래서 경제적으로 가장 고민을 많이 했어요.

That's why I am concerned about it the most economically.

 

근데 제 미래에서 지금이 가장 어린 나이잖아요.

But in my future, I am at my youngest age now.

 

그래서 더 늦기 전에 새로운 도전을 해 보고 싶었어요.

So I wanted to try a new challenge before it's too late.

 

이제 회사를 그만 두니까 한국어를 가르치는 일에 더 집중하려고요.

Now I quit my job, so I'm going to focus more on teaching Korean.

 

어떻게 하면 쉽게 가르칠 수 있는지 더 공부하고, 

I want to study more about how to teach easily,

 

재밌는 팟캐스트도 만들고, 여러분과 라이브 채팅도 많이 하고 싶어요.

and I want to make fun podcasts and have a lot of live chats with you guys.

 

여러분이 한국어를 쉽고 재밌게 공부할 수 있도록 저도 많이 노력할 테니까,

I will also work hard to make it easy and fun for you to study Korean, so

 

제 팟캐스트에 의견이 있으면 언제든지 댓글로 알려 주세요. 

If you have any opinions about my podcast, please let me know in the comments.

 

그럼 우리 앞으로도 화이팅! 감사합니다!

Let's keep fighting! Thank you!

 

반응형